Ham-related stuff. Billingual when I have the mood. Otherwise it will be single-language only.

Papo de radioamador. Vai ser bilíngue quando estiver a fim. Senão, vai numa língua só.

2003-03-06

First Post / Primeiro



I am Paulo Marcondes. I've been a ham since 1995, but my first rig was bought last december (xmas gift...).
I don't have a PS yet, but it'll come soon.

For now the project is a 5 band hex-beam antenna, expandable to 7 band. I am planning to have 10-12-15-17-20 in the first go, then, as time permits, I will add 30-40m.

Project is just starting. I have wire dimensions, as per EI7BA spreadsheet (
http://groups.yahoo.com/group/hex-beam/
).
Now I am researching suitable materials for use on the spreaders. It seems that the obvious, ubiquitous fiberglass will be chosen.

I think about using telescoping sections in a way I can add more sections later without disassembling the entire antenna.

Primeiro



Eu sou Paulo Marcondes, radioamador desde 1995. Meu primeiro rádio foi comprado em dezembro último, um ICOM 735 e um acoplador TEB. EU ainda não tenho uma fonte, mas está para vir.

O Projeto do momento é uma hex-beam, uma direcional de 2 elementos, feita de fio. O projeto está apenas começando. Já tenho as dimensões dos elementos, de acordo com a planilha do EI7BA (
http://groups.yahoo.com/group/hex-beam/
). Agorea estou pesquisando materiais para usar nos braços da antena. Parece que a fibra-de-vidro é o melhor caminho a seguir.

Inicialmente devo fazer a antena com cinco bandas 10-12-15-17-20, e depois, com o tempo adicionar 30 e 40 metros. Estou pensando em usar seções tescópicas de tubos redondos, de tal maneira que quando eu for adicionar as outras bandas, não tenha que desmontar a antena inteira.

Nenhum comentário: